Buitenleven gaat op bezoek bij kunstenaars, ambachtslieden en ontwerpers die zich laten inspireren door de natuur of die natuurlijk materiaal gebruiken. Hoe vertalen zij de natuur in hun werk en welke rol speelt de natuur in hun creatieve proces? Deze keer: beeldend kunstenaar Nicole Schyns.

Tekst Francine Polis Foto’s Trui Heinhuis

 

Nicole schildert abstracte kunst en maakt daarvoor haar eigen verf met behulp van natuurlijke pigmenten. Met die methode grijpt ze terug op een eeuwenoude traditie in de schilderkunst. Want wat hebben de Nachtwacht, de Mona Lisa en de Schepping van Adam gemeen? Precies, ze zijn  geschilderd met natuurlijke pigmenten. De oude meesters in kwestie, Rembrandt, Da Vinci en Michelangelo, maakten hun verf zelf. Dat moest ook wel, want verf in tube bestaat pas sinds 1845. Toen ging de chemische industrie zich ermee bemoeien en sindsdien bevat tubeverf synthetische stoffen. En dat zijn nou precies de bestanddelen die Nicole zo min mogelijk wil gebruiken in haar werk. “Het is voor mij erg belangrijk om zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven”, vertelt ze aan haar eettafel in Hengelo, waarboven een groot abstract werk van haar hand aan de muur hangt. “Voor dit werk heb ik natuurlijke pigmenten zelf verwerkt tot verf. Ik heb er ook natuurlijke krijtverf aan toegevoegd”, licht Nicole toe.

Dit is een exclusief artikel...

Abonneer je nu op Buitenleven om verder te lezen.

  • Uit het magazine