Als kind klom Mirjam Withaar in bomen, verzamelde ze stenen en kon ze uren naar bomen en planten kijken. In bomen klimmen doet ze [bijna] niet meer, maar het verzamelen en observeren van de natuur is ze altijd blijven doen. De creatieve ideeën die ze hierdoor krijgt, verwerkt ze in haar natuurlijke, organische wandobjecten van vilt.

Tekst Esther Derks Foto’s Trui Heinhuis

 

Tijdens haar studie aan de St. Joost kunstacademie in Breda hield Mirjam zich vooral bezig met keramiek. Toen ze tegen het eind van haar opleiding in aanraking kwam met vilt, wilde ze niets anders meer. Ze was verliefd op de zachte wol, het ambachtelijk werken met water en zeep en de structuur die de wol aan haar creaties gaf. Vilt is vermoedelijk de eerste vorm van textiel die door de mens werd vervaardigd. De oudste bewaarde viltresten dateren van ongeveer 6500 voor Christus. Er worden twee verschillende manieren van vilten onderscheiden: natvilten en naaldvilten. Mirjam heeft zich bekwaamd in natvilten. “Werken met vilt is puur, want je werkt met natuurlijke producten. Ik maak alles met mijn blote handen en er komt geen computer aan te pas”, zegt ze. “Het maakt mij gelukkig wanneer ik iets moois in mijn handen zie ontstaan.” In 2018 startte Mirjam haar eigen bedrijf als viltkunstenares. Sinds twee jaar heeft ze haar atelier in Het Werkgebouw in Maastricht.

 

Dit is een exclusief artikel...

Abonneer je nu op Buitenleven om verder te lezen.

  • Uit het magazine