Karen Winnubst is landschapsfotograaf. Ze maakt foto’s die droombeelden oproepen en ‘iets van vroeger’, alsof de beelden al heel oud zijn. Buitenleven spreekt Karen in Haarlem en vraagt haar naar inspiratiebronnen, maakproces en signatuur.

Tekst Francine Polis Foto’s Karen Winnubst

 

Aan het begin van haar fotografiecarrière richtte Karen zich op portretfotografie. Dat kostte haar echter veel energie. “Mensen willen zichzelf graag op een bepaalde manier terugzien, waardoor je er als kunstenaar weinig eigen visie en creativiteit in kwijt kan”, legt Karen uit. Het bleek moeilijk om mensen blij te maken. Om op te laden na een portretsessie maakte ze daarnaast landschapsfotografie. Karen: “Landschappen praten niet terug.” Na een tijdje realiseerde ze zich dat ze het eigenlijk andersom moest gaan doen en ging ze zich richten op landschappen. “Het is geen natuurfotografie,” voegt Karen toe. Ze maakt dus geen close-ups van beestjes en staat niet voor dag en dauw op en ligt niet tien uur in een veld om te wachten tot er een hert uit het bos komt. Ze maakt landschapsfoto’s. Het gaat in haar werk natuurlijk wel degelijk om de natuur, maar voor Karen zijn er daarbij wel een aantal dingen belangrijk. Als eerste de verlaten sfeer. Die zoekt Karen bewust op door op afgelegen plekken te fotograferen. Die verlatenheid geeft het beeld een rustig karakter. De stilte die uit een beeld spreekt is voor Karen daarom ook van belang. Het ontbreken van mensen. De vormen en structuren die ze er later op de computer aan toevoegt, maken het beeld compleet.

 

 

 

Onvoorspelbaar

De foto’s die ze op locatie maakt, zijn het beginpunt. In Photoshop ‘schildert ze met beeld’, zoals Karen het zelf noemt. Ze brengt lagen aan van meerdere foto’s over elkaar. Dankzij al haar reizen heeft ze een grote fotovoorraad die ze kan gebruiken voor de opbouw van haar beelden. Zo legt ze meerdere bestaande foto’s over elkaar heen. Door structuurfoto’s toe te voegen – foto’s van stenen, zand of natuurlijke patronen – ontstaat er een ‘korreltje’ in de foto en krijgt die een nostalgisch tintje. Karen: “De kritiek op mijn eerste werk op de fotoacademie was dat het te perfect was en daardoor saai. Ik moest het toeval toelaten. Dat vond ik eerst heel lastig. Maar door middel van het aanbrengen van verschillende beeldlagen gebeurt er iets wat ik van tevoren niet kan voorspellen.”

Tweede carrière

Karen werd fotograaf nadat ze er al een hele carrière op had zitten in de toeristische sector. In 2011 is zij gestart bij de Fotoacademie in Amsterdam.  De aanleg voor observeren had ze al vroeg. Als kind kreeg ze een klein rood cameraatje voor haar verjaardag en daarna was ze daar constant mee bezig. Karen: “Ik observeer heel graag. Ik wil laten zien wat ik zie, mijn perspectief delen.” Haar achtergrond in toerisme bleek een goede basis voor haar fotografie, omdat ze op al haar reizen heel veel had gefotografeerd. De invloed van haar eerdere carrière op haar huidige werk is dat ze er veel zakelijker instaat dan andere kunstenaars. Dat zorgt er zelfs voor dat ze zich soms geen kunstenaar voelt: “Ik ben heel commercieel en zakelijk, doe alles zelf, de sales, de marketing, mijn website”, zegt ze. Tegelijkertijd helpt het om aandacht voor haar werk te krijgen. Haar tegeltjes worden door het hele land verkocht.

Tegeltjes

Karens tegeltjes zijn marmeren vierkanten van 10 x 10 cm waar ze via transfers foto’s op aanbrengt. Hoe dat uitpakt blijft altijd een verrassing, omdat je niet kunt voorspellen hoe de kleuren zich gedragen in het eindresultaat. De tegeltjes zijn te koop via Karens website winnubstphotography.com en in winkels door het hele land.

karen winnubst buitenleven magazine

Woeste wereld

Inmiddels heeft ze haar eigen signatuur gevonden: wie ze is, wat ze wil laten zien en hoe ze daar haar verhaal in kwijt kan. Haar verhaal gaat over het nietige van de mens in de natuur. “Hoe wij ons als mensen staande houden in de grote, woeste wereld en hoe mooi die wereld is”, aldus Karen. En ze vervolgt: “Golfsurfers bijvoorbeeld, dat zijn voor mij ultieme waaghalzen, hoe ze de elementen trotseren en ermee spelen. Die overweldigende natuur, daar zijn wij als mens natuurlijk niets bij.”

karen winnubst buitenleven magazine

Inspiratie

Karen is geboren en opgegroeid in Namibië. “Ik kan het iedereen aanraden om een periode buiten Nederland te gaan wonen, het verrijkt je leven zo. Je krijgt een ander perspectief op dingen en je wordt uit de beslommeringen van verjaardagen en familiefeestjes getrokken. Je kunt zelf bepalen wat belangrijk voor je is en ontdekken wie je bent in een andere omgeving.” Nu ze in Nederland woont is ze Europa gaan herwaarderen. Zo vindt ze inspiratie op afgelegen plekken in Zwitserland, Italië en gaat ze deze zomer met de camper naar Noorwegen. Of ze zich ook laat inspireren door andere kunstenaars? “Natuurlijk is er een groepje wiens werk mij aanspreekt, maar ik laat me daar niet door beinvloeden, daar wil ik van wegblijven,” aldus Karen. Van kijkers krijgt ze terug dat haar werk een Japanse sfeer heeft, waarschijnlijk vanwege de serene sfeer die het uitstraalt en het tweedimensionale karakter door de meerdere lagen op elkaar. Dat doet iets met het perspectief. Karen: “Daar ben ik dan dus toch door beïnvloed, want ik vind Japanse kunst prachtig.”

 

Expositie Agape

Agape is het Griekse woord voor (naasten)liefde en genegenheid. De curator wilde ontdekken wat de grootste liefde is die je kunt voelen. Hij kwam uit bij het liefhebben van je vijand. De vijand waarmee hij is opgegroeid waren de Japanners, omdat zijn familie is omgekomen in een Japans kamp. Hij wilde zijn vijand omarmen en besloot daarom Japanse kunst te laten zien. Hij heeft Haarlemse kunstenaars uitgenodigd die een link hebben met Japan en/of geïnspireerd zijn door Japan. Een van hen is Karen Winnubst. Later dit jaar kun je hier meer informatie vinden over de expositie: Tentoonstellingen – Provincie Noord-Holland

Toekomst

Karens ultieme droom is exposeren in het MoMA in New York. “Dat houd ik altijd in mijn achterhoofd, want ik ben er van overtuigd, dat als je ervan uitgaat dat het ooit gebeurt, het ook echt gaat gebeuren.” Maar verder maakt ze geen vastomlijnde plannen. Ze laat zich liever verrassen door wat er op haar afkomt. Karen: “Dingen komen op mijn pad en dat brengt me dan weer nieuwe dingen, mensen en mogelijkheden. Je moet als kunstenaar ook niet te krampachtig worden. Natuurlijk moet je wel aan de slag gaan en blijven, hard werken en nieuw werk blijven maken. Maar tegelijkertijd open blijven staan voor nieuwe dingen en inspiratie.”

 Exposities 2023

  • 23 t/m 25 juni 2023: groepsexpositie KunstParade Heiloo. Locatie: Rozing Wonen & Dromen. Adres: Westerweg 261, 1865 AG Heiloo
  • 22 juli 2023: Kunstmarkt Spaarndam
  • 13 oktober t/m 30 december 2023: groepsexpositie Agape. Locatie: Provinciehuis Paviljoen Welgelegen. Adres: Dreef 3, 2012 HR Haarlem
  • 4 & 5 november 2023: groepsexpositie Kunstlijn Haarlem. Locatie: Dorpskerk Santpoort. Adres: Burg. Enschedelaan 65, 2071 AT Santpoort Noord

Meer informatie: winnubstphotography.com

Deel dit artikel

Meer inspiratie

5/5 - (1)